20111127

Gardiner, vanskelige valg.


Vinduer betyr mye for å slippe lys og luftighet inn i et rom.  Og når utsikten er som malerier av våre nasjonalromantiske malere, da synes jeg det blir vanskelig å finne riktige gardiner.
Soverommet på hytta egner seg veldig godt som daybed, masse kos. Jeg har og lett og lett etter soveromsgardiner som beholder den lyse og lette fjellstemningen. Samtidig ønsker jeg god avblending om natta. Fremdeles henger nødløsningen der, lyse liftgardinene i lin.  Men det er ikke alltid det passer å være super-morgenfugl og våkne med sola klokka fem om morgenen når det er sommerferie.


Baderommet og stua var enkle å finne passende gardiner til. Jeg er stor fan av Ia Torgersen som er tekstilkunsteneren bak disse ravnesporene som jeg har valgt til badet. Og til stua valgte jeg gardiner som siler skarp fjellsol.

Her er blogginnleggene mine om disse gardinene til Ia som egner seg like godt på hytta som på rådhus og kontorer, hvor en vanligvis ser dem: Blogginnlegg om gardiner.

En stund tenkte jeg på en enkel løsning, gamledagse rullegardiner på soverommene. Men noen mener at disse ikke egner seg for høye smale vinduer fordi de kan bli hengende skjevt. Derfor fortsetter jeg å sniktitte på sidene til Weba og andre, og håper jeg finner en løsning som er praktisk og enkel i bruk, gir god avblending om natta og "forsvinner" om dagen. Og jeg håper ikke det går nye 5 år med å være supermorgenfugl om sommeren.



kar-rudi@online.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar