20181013

De blå fjella - Min og Solbergs forelskelse.

På min måte er jeg like forelsket i Rondane som Harald Solberg var. Kanskje jeg er miljøskadd fra barndommens hytte-til-hytte-turer? Bildet er tatt fra Solbergs Plass i Atnedal, et flott utsiktspunkt langs Nasjonal turistvei Rondane. Solberg malt sitt ikoniske bilde "En vinternatt i Rondane" ikke langt her fra. I 16 år arbeidet Solberg med motivet som via NRK radio i 1995 ble kåret til Norges nasjonalmalerii. Den siste utstillingen i det gamle Nasjonalmuseet er nettopp med Harald Solberg. "Uenderlige landskap" kalles utstillingen og varer fram til 13. januar. Den skal jeg få med meg!

Jeg er så heldig å reise til og fra hytta langs Nasjomal Turistvei Rondane, Rondanevegen. Kanskje er det det stedet i Norge hvor en kommer tettest på 2000 meters-topper langs en vinteråpen fylkesvei i bil? Majestetisk er Høgronden i alle fall og det blåeste fjellet en kan tenke seg. Rondane kalles ofte "De blå fjella".

Men når en legger seg ned i "måssåen" er landskapet annerledes. Fargene i fjellet om høsten er helt magiske når en kommer tett på. Ikke rart at jeg som Solberg er forelsket i fjelllandskapet.

Ha fine høstdager!

Hilsen Kari Rudi
tlf 95137750
kar-rudi@online.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar