20110409

Einer gir godlukt på hytta.

Ikke noe er bedre enn einer for å holde frisk og god lukt i hytta. Jeg setter gjerne en frodig bukett på toalettet og i stua for å spre godlukt. Einer er det mest vanlige bartreet på den nordlige halvkule og har lange brukstradisjoner.

Bruk av einer i eldre tid.
For å vaske bøtter, trau, smørformer og annet husgeråd i eldre tid, lagde en einerlog. Et avkok av kvister og bær. Einerlog kunne brukes i badevannet og til hårskylling mot flass og for å få blankt hår. Til røyking av fisk og kjøtt ble einerbusker fortrukket. Selve trevirket er sterkt og holdbart og ble brukt som emner til årepinner, knagger, torvhaldkroker, rivetenner og mye annet. Einerbær brukes i dag blant annet som krydder til viltkjøtt, til dram som i genever og gin og i ulike kropps- og hårpleie produkter.

Plukk einer hele året, ta den inn og spre godlukt i hytta.

6 kommentarer:

  1. Einer er herlig!!!! Jeg liker både buskene, og bruken av einebær i mat!!!!! Drømmen er å ha en buske i hagen, og kanskje får jeg det en dag!!!!! Klemz

    SvarSlett
  2. Skal du plante en einer, kan du jo ta en liten busk fra i nærheten av der du bor og plante den om. Husk å merke den etter hvordan den står. Den trives best med å bli plantet om med nord mot nord osv. Lykke til!

    SvarSlett
  3. Bare lurer alltid på en ting; lar du einern stå i vann eller tørt? Jeg plukket einer for noen uker siden og satt i badstuen, hadde så lyst på litt godlukt der. Men lurer stadig på om den kanskje holder seg enda bedre om den står i vann? Har du noe erfaring eller peiling her tro?

    Beste hilsen fra Kari BT :-)!

    SvarSlett
  4. Hei Kari! Vedrørende einer, så setter jeg den aldri i vann. Det kan jo gjøres, men vannet vil bli gammelt og lukte dårlig etterhvert. Har du prøvd å hakke opp eineren og legge den i en skål, mer som potpurri? Lykke til!

    SvarSlett
  5. Så koselig innlegg om einer eller bresk som vi også kaller den her. Nå fikk jeg nesten dårlig samvittighet for den store bresken som jeg brant opp i høst....Du kan se det her:

    http://sandorenogblaasten.blogspot.com/search?q=brann

    Bresken hadde i flere vintre fått store snømengder over seg som gjorde at den nesten lå langs bakken. Til slutt greide den ikke å reise seg skikkelig lenger og var ikke noe fin der den sto. Det finnes heldigvis flere einerbusker både på Sandoren og Blåsten.

    Nå skal jeg prøve ut tipset ditt om einer på do!
    God påske!

    Hilsen Gry K

    SvarSlett
  6. Synd med den eineren din Gry, men d finnes jo flere. Og einer på do er helt topp!

    SvarSlett